Hvordan forebygger vi mentale helbredsproblemer og fremmer trivsel blandt skolebørn?
Dato kommer snarest.
Hvad handler dette hybridseminar om?
- Seminaret fokuserer på den skræmmende tendens, at vores børn og unges mentale helbred gennem de sidste 20 år er blevet værre måling for måling.
- Udviklingen sker på trods af det faktum, at vi aldrig haft mere viden om det gode børneliv.
- Vi skylder vores børn og unge at vende denne tendens. Men hvordan? Det giver dette Hybridseminar konkrete bud på.
- To talks retter sig direkte mod den kommunale praksis omkring vores skolebørn.
- Talk 1 giver et solidt indblik i, hvordan det ser ud med børn og unges mentale sundhed i Danmark og hvilken viden, vi har om virkningsfulde indsatser.
- Talk 2 går tæt på erfaringerne fra en kommune, der har omsat forskning til praksis, og skabt en ny retning og lovende resultater i arbejdet mod øget skoletrivsel.
Hvorfor er dette tema vigtigt?
- Hvis vi skal have vendt denne udvikling, så må vi tænke nyt.
- Det er vigtigt at angribe denne problemstilling i de konkrete faglige kontekster og på tværs af forvaltninger og afdelinger.
- Et af hovedbudskaberne i Hybridseminaret er, at der er brug for lokal handling og at etablere et team, der proaktivt arbejder med at skabe skoletrivsel og forebygge mentale helbredsproblemer.
- Hybridseminaret vil vise en vej til, hvordan fagpersoner i praksis og i forvaltningen, herunder ledelse, kan gribe de bedste eksempler fra forskning og praksis.
Hvem er det relevant for?
- Nye eller eksisterende arbejdsfællesskaber, der arbejder med skoletrivsel og forebygger børn og unges mentale helbredsproblemer i kommunerne; både fagpersoner, konsulenter og ledere.
- Det kan være inden for sundhedsfremme, PPR, skoler eller de ledelseslag, der koordinerer tiltag på tværs af forvaltninger.
Talks
Bjørn Holstein, Professor emeritus, Statens Institut for Folkesundhed, Syddansk Universitet.
- Bjørn har beskæftiget sig med dette forskningsfelt i 50 år.
- Bjørn formidler de vigtigste fund fra forskningen om mentale helbredsproblemer hos børn og unge og hvordan man kan forebygge sådanne problemer, fx i grundskolen.
- Fokus er især på gode børnefællesskaber i skolen, elevers sociale og emotionelle kompetencer og professionel hjælp til elever med mentale helbredsproblemer og begyndende psykisk sygdom.
Thomas Garsdal, skolechef, Ikast-Brande Kommune.
- Thomas formidler hvordan de i Ikast-Brande Kommune omsætter nogle af de vigtigste resultater fra forskning til praksis.
- Han fortæller om de universelle indsatser, som foregår på alle byens skoler.
- Han formidler den rejse, de har været på og hvordan de med et enkelt koncept får skabt en fælles styrket indsats på skolerne.
Hvorfor skal I være med?
- Få et spejl på jeres egen vigtige praksis omkring børn og unges mentale sundhed.
- Få ny inspiration til at skabe forandring i jeres hverdag – hvordan kunne det se ud hos jer?
- Lær sammen og af hinanden på nye måder i kraft af to styrede samtaler, som finder sted under Hybridseminaret.
- Få konkrete idéer til at anvende virksomme indsatser.
- I sidder fysisk sammen på jeres arbejdsplads og så streamer vi oplæg (Talks) ud til jer.
- Når I har set oplæggene, har I en styret samtale i jeres arbejdsfællesskab.
- Derefter er der en online dialog mellem oplægsholdere, jer og andre deltagere fra hele landet.
- Deltagerlink sendes ud på mail til jer om morgenen før Hybridseminaret.
Praktik
- I sidder fysisk sammen på jeres arbejdsplads og så streamer vi oplæg (Talks) ud til jer.
- Når I har set oplæggene, har I en styret samtale i jeres arbejdsfællesskab.
- Derefter er der en online dialog mellem oplægsholdere, jer og andre deltagere fra hele landet.
- Deltagerlink sendes ud på mail til jer om morgenen før Seminaret.
Download dokumenter
Tilmelding
Spørgsmål kan rettes til hha@socialtalksonline.dk eller på telefon 4266 2067.
- Social Talks